Pedagogikos rūšys

Jūs esate čia: Ugdymas » Valdorfo pedagogika » Pedagogikos rūšys

R.Steinerio inspiruotų praktinių sričių sąveika su Valdorfo darželiais


Nors Rudolfas Steineris visame pasaulyje yra žinomas kaip Valdorfo pedagogikos įkūrėjas, bet jo filosofiniai bei praktiniai darbai inspiravo ir kai kurių kitų žmogaus gyvenimo sričių atsinaujinimą:
naujus biodinaminio ūkininkavimo (žemdirbystės ir sodininkystės) metodus, kurių tikslas - sveikesnė mityba ir ekologinės pusiausvyros gamtoje išsaugojimas;
visuminį požiūrį į mediciną ir homeopatiją;
namus vaikams su negalia ir specialius metodus protiškai atsilikusių žmonių gydymui;
euritmiją - judesio meną;
jis įtakojo ir tokias sritis, kaip architektūra, skulptūra ir tapyba.
Net ir praėjus daugeliui metų po R.Steinerio mirties, jo filosofinės idėjos inspiravo naujoves įvairiose srityse. Pavyzdys - 1955 m. atsiradę pirmieji Camphill kaimai Škotijoje, vėliau paplitę visame pasaulyje (bendruomenės, jungiančios sveikus ir neįgalius žmones, kurie dirba ir gyvena kartu). Kitas pavyzdys - 1954 m. Olandijoje B.Lievegoed'o sukurta suaugusiųjų pedagogikos metodų sistema, vėliau pavadinta socialine ekologija.
Norint išvengti terminų painiavos, svarbu žinoti, kad R.Steineris inspiravo kelių rūšių pedagogikų atsiradimą: Valdorfo pedagogikos, gydomosios pedagogikos ir suaugusiųjų pedagogikos.

 

 


Socialinės ekologijos metodai aktualūs Valdorfo pedagogikos institucijų išoriniam ir vidiniam gyvenimui - nuo vizijų kūrimo iki tarpusavio bendradarbiavimo bei asmeninio darbuotojų vystymosi.

Gydomoji pedagogika svarbi Valdorfo pedagogikai ne tik kaip neįgalių vaikų integracijos sveikų vaikų grupėje metodas. Susidarius probleminei ugdymo situacijai, ji moko apeliuoti į stipriąją, sveikąją vaiko dalį; moko vaikų elgesio sutrikimuose surasti sveikumo, "normalumo" grūdą. Pedagogas išmoksta pačiame savyje pastebėti vaiko silpnybes, ir tai padeda jam rasti empatišką ugdomąjį atsaką - geriau suprasti ir įvertinti vaiką. Valdorfo darželiuose neretai stebi vaikus ir konsultuoja tėvus bei auklėtojas gydantieji pedagogai, gydantieji euritmistai arba antroposofinės - homeopatinės medicinos terapeutai.

Daugelyje užsienio Valdorfo darželių, rūpinantis sveika vaikų mityba, naudojami ekologiški biodinaminiuose ūkiuose užauginti produktai.

Euritmija Valdorfo darželiuose siūloma vaikams kaip judesio ir muzikos užsiėmimas, ugdantis dėmesio sukaupimą, erdvės pajautimą, vikrumą, judrumą, muzikalumą, kalbą ir harmonizuojantis visą vaiko asmenybę. Euritmijos užsiėmimus veda tik atitinkamą išsilavinimą turintys specialistai (jei tokių nėra, euritmiją atstoja pačios auklėtojos kasdien vedami rato žaidimai).
Kai kurie Valdorfo darželiai bei mokyklos yra įsikūrę pastatuose, kurie buvo suprojektuoti R.Steinerio inspiruotu architektūros stiliumi.

Čia ir toliau tekstai paimti iš Rasos Kabailaitės magistro darbo "Valdorfo pedagogikos įgyvendinimas Lietuvos ikimokyklinio ugdymo institucijose",
Vilniaus pedagoginis universitetas, Pedagogikos ir psichologijos fakultetas, ikimokyklinės pedagogikos katedra, mokslinis vadovas - doc. dr. J.Žilionis, Vilnius, 2001


 

uždaryti

Siųsti draugui

Jei šį straipsnį norite rekomenduoti savo draugui, prašome užpildyti formą ir paspausti „Siųsti“

uždaryti

Pastabos autoriui

Jei šiame straipsnyje pastebėjote neteisingą faktą ar klaidą, galite apie tai pranešti redakcijai. Prašome užpildyti formą ir paspausti „Siųsti“